Gepubliceerd: 08-03-2024, laatst gewijzigd:
27-03-2024
Op donderdag 7 maart organiseerde Dutch Food Week de Kick Start Show op de HAS green academy in Den Bosch. Vijf jonge ondernemingen pitchten hun innovatieve product of concept voor een panel van deskundigen. Als supportpartner van De Week van Ons Eten (een initiatief van Dutch Food Week) nam Flynth plaats in het panel.
Steeds meer studenten en jonge mensen zijn zo ondernemend om hun eigen bedrijf te starten. Dutch Food Week (DFW) stimuleert dit ondernemerschap door ze tijdens de Kick Start Show de kans te geven om hun (business)idee, concept, project of eigen bedrijf te presenteren. Op donderdag 7 maart was het zover: jonge ondernemers en studenten pitchten hun innovatieve producten en concepten in vier minuten aan een deskundig panel. Het panel bestond uit Ilse Harmelink van Flynth, Mijke Horneman van AgriFood Capital, Cees Deen van Vegetables by Bayer en Jurian Simons van Albert Heijn.
MamasChai: nieuwe invulling theemoment
De winnaar van de Kick Start Show was MamasChai, een ready-to-drink masala chai geïnitieerd door de Haarlemse ondernemer Leonie Ruhe. MamasChai lanceert een gezondere variant van de traditionele chai. Het panel was onder de indruk van het innovatieve concept en haar ondernemerschap. Leonie won een geldprijs van 2500 euro, een mentorsessie van anderhalf uur door de deskundigen, een exclusief interview op Foodbusiness, een op maat gemaakte commercial door DFW TV én een uitnodiging voor het partnerdiner op 28 mei.
Panellid Ilse Harmelink van Flynth reageert: “De Kick Start Show is een mooie kans voor foodinnovators om hun ideeën te pitchen. De hoofdprijs is vooral een ingang in het netwerk van De Week van Ons Eten. MamasChai sprong eruit door de duurzame insteek op verpakking, het verlaagde suikergehalte en een nieuwe invulling van het theemoment. De doelgroep en uitrol waren al goed uitgedacht.”
Overige prijzen
De tweede prijs werd toegekend aan de HAS-studenten Pien Verbeek, Alex Rosca en Kim de Zoete van Gembites, voor hun inventieve borrelnootjes van veldbonen. De derde prijs ging naar Beet Great, een initiatief van Niels en Melanie Niemeijer, die met succes bietensap toegankelijk maakten voor een breed publiek. De aanmoedigingsprijs was voor biologiestudent Annabel Romijn, voor haar inzet om met Biond microbieel eiwit toegankelijk te maken voor humane consumptie. Hoewel haar product nog goedkeuring behoeft, erkende het panel de potentie voor de toekomst.
Bekijk de aftermovie van de Kick Start Show.
Over De Week van Ons Eten
Tussen 5 en 12 oktober 2024 is het weer tijd voor De Week van Ons Eten (voorheen: Dutch Food Week). Hét podium voor voeding, voedselproductie en innovatie. En een ontmoetingsplek voor iedereen van binnen en buiten de sector. Tijdens deze week delen partijen uit de foodsector hun enthousiasme, kennis en kunde. Boeren en tuinders, ondernemers uit toeleverende en verwerkende industrie, retail, overheid en wetenschappers laten zien hoe zij werken aan de productie, distributie en verbetering van onze voeding. Zodat heel Nederland kennismaakt met deze smaakvolle week.
Flynth ondersteunt de agri- en foodsector
Er is nog nooit zo’n grote verandering afgekomen op de maatschappij als het thema duurzaamheid. Flynth wil bijdragen aan een duurzame en verantwoorde voedselconsumptie en -productie. We zetten ons in om agri- en foodondernemingen te helpen om financieel gezond en vitaal te zijn en te blijven door duurzaam rendement, met aandacht voor milieu, sociale impact en goed bestuur. Hierbij zoeken we actief de samenwerking met andere partijen in de agri- en foodsector. De Nederlandse agri- en foodsector is een krachtige sector met een groot aanpassingsvermogen, die door DFW in de spotlights wordt geplaatst. Daar zetten wij ons graag voor in.
Meer weten?
Wilt u ontdekken wat Flynth kan betekenen voor uw bedrijf in de agri- en foodsector? Neem contact op met uw Flynth-adviseur via onderstaand contactformulier.