Als ondernemer heeft u een lumineus idee. Een plan om iets nieuws te brengen in uw branche. Een innovatief product of slimme service, waarmee u groeit en concurrenten het nakijken geeft. U zet het plan in de ijskast omdat u denkt: ‘Waar haal ik de mensen en middelen vandaan?’ Een financiering is dichterbij dan u denkt. Ook als uw bedrijf al gefinancierd is.
U wilt uw innovatie best waarmaken, maar u heeft uw onderneming al gefinancierd en u heeft ook al een aanzienlijk bedrag op uw rekening-courant openstaan. Dan is vaak de verwachting dat u er geen cent meer bijkrijgt bij de bank, maar is dat ook zo?
Strengere eisen
Bij veel ondernemers leeft het idee dat banken nauwelijks meer financieringen verstrekken. Het is waar dat zij strengere eisen stellen dan voorheen. Zo is het tegenwoordig belangrijk dat onder meer uw liquiditeit en solvabiliteit in orde zijn. En waar de bank vroeger met u meedacht, wordt nu verwacht dat u zélf op de proppen komt met een doordachte strategie en financieel plan. Een goed plan maximaliseert kansen
Dus inderdaad, ondernemers die de afgelopen jaren halsoverkop naar de bank stapten met hun innovatieve idee, kwamen van een koude kermis thuis. Heeft u daarentegen een goed, uitgewerkt plan liggen? Dan gaat een bank nog altijd graag met u in zee.
De basis voor een goed plan
Oké, een goed plan dus. Hoe schrijft u dit? Besteed in elk geval aandacht aan de volgende punten: