Het balansdossier is onderdeel van de jaarafsluiting of een periodieke financiële afsluiting, bijvoorbeeld de maand- of kwartaalafsluiting. De cijfers die opgenomen worden in de jaarrekening dienen om zowel intern als extern verantwoording af te leggen over de afgelopen periode. Bij het opstellen van het balansdossier lopen ondernemers er nogal eens tegenaan dat hun administratieve processen niet gestructureerd genoeg verlopen. Onjuistheden of onvolledigheid in het balansdossier kunnen hierdoor een grote financiële impact tot gevolg hebben of leiden tot arbeidsintensieve herstelwerkzaamheden. Ook kan vertraging optreden, met ongewenste consequenties hebben voor afgesproken deadlines.
Kampt u ook met onderstaande uitdagingen?
Bij het opstellen van een balansdossier bestaan in onze ervaring de volgende belangrijkste valkuilen:
- De benodigde stukken voor het balansdossier zijn niet (tijdig) beschikbaar of er is onduidelijkheid over de interpretatie van de stukken;
- Het balansdossier bevat onjuistheden zoals verouderde specificaties, onjuist toegepaste waarderingsgrondslagen, schattingsposten die onvoldoende onderbouwd zijn;
- Er zijn onvoldoende (zichtbare) interne controles uitgevoerd op het balansdossier.
Onze aanpak
Wij kunnen u (tijdelijk) ondersteunen om de werkzaamheden die benodigd zijn tijdig uit te voeren, zodat u de focus op de business behoudt. Onze medewerkers beschikken over de competenties, kennis en ervaring om u te helpen of uw medewerkers op te leiden. Wij ondersteunen u graag, zodat u zich volledig op uw organisatie kunt richten.