Een concurrerend bedrijf overnemen, zodat uw eigen onderneming de kans krijgt om verder te groeien. Of de samenwerking aangaan om krachten te bundelen. Zeker als uw autonome groei stagneert, kan dit een aantrekkelijke oplossing lijken. Maar draagt die overname of samenwerking ook echt bij aan de groei van uw onderneming?
Stel, tijdens een ondernemersbijeenkomst raakt u in gesprek met een collega-ondernemer. Er is een klik. Al vrij snel bedenkt u zich: waarom zouden we niet samen verder ondernemen? Of u hoort dat het bedrijf van een belangrijke concurrent te koop staat. Via via gaat u op de koffie, volgt er een diepgravend gesprek en lijkt een overname opeens heel dichtbij.
Stapje terug: plan overdenken
Als het over overname of samenwerking gaat, raken veel ondernemers snel erg enthousiast. Het idee om een belangrijke concurrent te kunnen inlijven is heel aantrekkelijk. Het idee om samen met een partner veel meer markt te kunnen pakken klinkt een ondernemer ook als muziek in de oren. Soms werkt het verblindend. Ondernemers raken gefocust op het middel (fusie of overname), in plaats van het doel (meer afzet, omzet en winst). Daarom is het hoofd koel houden raadzaam.
Impact op business en rendement
Neem een time-out. Een echte afkoelperiode. Overdenk de plannen rustig. Vertaal de beoogde fusie of overname in een doordacht financieel plan. Wat is de impact van de samenwerking op uw business? Hoe draagt het bij aan uw rendement op lange termijn? Welke invloed heeft dit plan op uw andere investeringsplannen?
En stel dat de overname of fusie zich niet aandient. Wat moet u dan doen om te bereiken wat u potentieel kunt bereiken met uw fusiepartner of overnamekandidaat? Wellicht is uw tijd, geld en energie veel beter besteed als u op eigen kracht verder werkt aan de ontwikkeling van uw bedrijf. Heeft u daarvoor een financiering nodig, dan is dat ook een optie. Een goed plan is altijd financierbaar.
Weet wat u koopt
Welke impact heeft een overname of fusie bijvoorbeeld op uw financiën? Gaan de activiteiten van de verkopende partij uw rendement echt verbeteren, of zit u straks met branchevreemde activiteiten waar u geen of nauwelijks omzet uithaalt? Blijft de nodige expertise wel in huis na de fusie of overname? En hoe zit het met de loyaliteit van de klanten? Is de lopende omzet gewaarborgd?
Natuurlijk, een fusie of overname kan een uitgelezen kans zijn. Met de nadruk op ‘kan’. Van een realistische afweging is nog nooit iemand slechter geworden. Houd in eerste instantie alle opties open, houd uw hoofd koel en kies welbewust.