Gepubliceerd: 06-09-2019, laatst gewijzigd:
15-08-2024
Retail is een vak apart en vereist van ondernemers niet alleen een onwankelbare inzet, maar ook een flinke dosis klantenkennis en toekomstvisie. Peter Weenk, zelfstandig ondernemer binnen de Welkoopformule, kan erover meepraten. De 41-jarige franchisenemer is sinds 1996 eigenaar van een Welkoopfiliaal in Toldijk en startte in 2010, samen met een collega-winkelier, een splinternieuwe Welkoopwinkel in Zutphen. Hier houden de ambities van de gedreven retailer echter niet op: “Als het aan mij ligt wordt Welkoop net zo’n begrip in Nederland als Gamma of Praxis. Een naam waar niemand omheen kan.”
Welkoop heeft al tientallen jaren een sterke reputatie in Midden, Oost en Noord Nederland. Klanten vinden in de winkels een breed assortiment voor tuin en dier, zoals diervoeding, planten & zaden, tuingereedschap en doe-het- zelfartikelen, maar ook recreatie- en werkkleding. “Welkoop bedient van oudsher een agrarische klantenkring”, vertelt Peter. “Die roots zijn nog steeds in ons assortiment terug te vinden, maar vandaag de dag is Welkoop allang geen plattelandswinkel meer. Het zijn vooral particulieren die hun weg naar Welkoop weten te vinden.”
Een unieke formule
In een zeer moeilijke tijd voor de Nederlandse retailsector lukte het Peter niet alleen om zijn winkel in Toldijk goed draaiende te houden, maar opende hij in 2010 samen met een collega-winkelier zelfs een gloednieuwe Welkoopvestiging op een woonboulevard in Zutphen. “Voor een stad is dit een unieke formule”, zegt Peter. “Mensen zijn de mate van service die wij bieden eigenlijk niet gewend. En ik ben er dan ook van overtuigd dat de Welkoopformule ook in de rest van Nederland succesvol kan zijn.”
Doelgericht aan de toekomst werken
Richard Wildvank, relatiemanager van Peter bij Flynth, deelt de positieve instelling van de franchisenemer: “De formule zit gewoon erg goed in elkaar. Dat blijkt wel uit het feit dat ze de afgelopen jaren geen omzetdaling hebben gehad. Bij Flynth helpen we Peter grip te houden op de actuele financiële situatie van zijn bedrijf, zodat hij doelgericht kan werken aan zijn toekomstplannen.”
Het doel dichterbij
Als winkeleigenaar én bestuurslid van de franchisevereniging Welkoop-Boerenbond, ziet Peter de toekomst van Welkoop vol vertrouwen tegemoet. "Van plattelandswinkel naar landelijke franchiseformule. Dat is toch geweldig? ", vertelt hij enthousiast. "FlynthVision brengt het doel een stuk dichterbij."