Gepubliceerd: 11-12-2024, laatst gewijzigd:
11-12-2024
Minister Wiersma (Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur) kondigde onlangs een wetsvoorstel aan om de wettelijke termijn van het legalisatieprogramma PAS-meldingen met mogelijk drie jaar te verlengen. Dit zou inhouden dat PAS-melders nog tot eind 2028 in onzekerheid zitten.
De bronmaatregelen, opkoopregelingen en innovatieregelingen hebben tot nu toe onvoldoende opgeleverd om stikstofdepositieruimte te kunnen toedelen aan de PAS-melders. Bovendien is het additionaliteitsvereiste een voorwaarde voor vergunningverlening. Dit houdt in dat daling van de stikstofdepositie - bijvoorbeeld door opkoop van bedrijven - pas gebruikt mag worden voor extern salderen als dit niet nodig is om verslechtering van Natura 2000-gebieden te voorkomen en de instandhoudingsdoelen te halen.
Nieuwe aanpak
Wiersma wil via drie sporen tot een oplossing komen:
1. Rekenkundige ondergrens
Er moet een rekenkundige ondergrens komen van bijvoorbeeld één mol per hectare per jaar stikstofdepositie. Hieronder geldt dan geen vergunningsplicht. Met deze ondergrens zouden veel PAS-melders geen nieuwe natuurvergunning nodig hebben. Het kabinet onderzoekt of een ondergrens wetenschappelijk verantwoord en juridisch houdbaar is.
2. Individuele route
Om een natuurvergunning te krijgen, zet het kabinet ook in op maatwerk. Denk hierbij aan innovatie, extern salderen of aanpassingen in uw bedrijfsvoering. Het aantonen van de vereiste wetenschappelijke zekerheid van de emissiereductie is hierbij een belangrijke en complicerende factor.
Daarnaast biedt het kabinet ook oplossingen zoals verplaatsing van bedrijven of vrijwillige beëindiging.
3. Rijksinzet
Het kabinet gaat zich extra inzetten om provincies te helpen en ervoor te zorgen dat handhaving achterwege kan blijven. Dit door aan te tonen dat er zicht is op de legalisatie van PAS-melders. De looptijd van het legalisatieprogramma wordt verlengd met drie jaar. En er komt extra budget voor het treffen van aanvullende maatregelen en uitvoering van de bestaande stoppersregelingen (zoals de Lbv, Lbv-plus en MGA), waarmee aantoonbaar emissiereductie en een gebiedsspecifieke aanpak worden bereikt.
PAS-schadeloket: stuit zelf de verjaring
In een eerder artikel wezen we op het belang van het tijdig stuiten van de verjaringstermijn van het PAS-schadeloket. Daarna heeft de minister aangegeven dat alle getroffen PAS-melders recht houden op schadevergoeding. Wij achtten het desondanks toch verstandig om de verjaring zelf te stuiten, zelfs als de verjaringstermijn van vijf jaar is verstreken.
Om aanspraak te kunnen maken op schadevergoeding is het belangrijk om nu al te inventariseren welke en hoeveel schade u in uw specifieke situatie hebt geleden. Dit helpt u om aanspraak te maken op een passende schadevergoeding.
Laat u adviseren
Uiteraard helpen wij u graag om samen tot een goede en houdbare oplossing te komen voor uw onderneming. Hebt u vragen of wilt u meer informatie? Neem contact op met uw adviseur van Flynth of vul onderstaand formulier in.