Familiebedrijf Gommers Retail: altijd bereid tot beter

 
Familiebedrijf Gommers Retail: altijd bereid tot beter
Gepubliceerd: 14-06-2023, laatst gewijzigd: 14-08-2024

Toen Rieks Gommers en zijn vrouw in 1988 de kans kregen om een Albert Heijn aan de Dorpsstraat in het Gelderse Vaassen te starten, wisten ze nog niet dat dit de start zou zijn van een bloeiend en succesvol familiebedrijf. 35 jaar later hebben dochter Roelinka De Groene-Gommers en zoon Dierck-Jan Gommers de dagelijkse leiding in handen. De Albert Heijn in Vaassen verhuisde in 2012 naar de Houtzagersstraat en is begin 2023 flink verbouwd. Lunchroom Lokaal Vaassen is ook aan het portfolio toegevoegd en in een provincie verderop in Ommen leiden zij inmiddels sinds 2002 een Albert Heijn. Beide supermarkten hebben eveneens een Gall & Gall-slijterij.

Vader Rieks was bij Albert Heijn in dienst voor hij zich in Vaassen vestigde. “Toen Albert Heijn begon met franchising, gingen hij en een aantal collega’s de boer op om ondernemers te zoeken die dat zagen zitten”, herinnert Dierck-Jan zich. “Uiteindelijk besloot hij zelf franchiser te worden, dus hij heeft Albert Heijn intern én als ondernemer meegemaakt. Dat is best uniek.”

Roelinka werkte in haar jeugd op vrijdag en zaterdag in de supermarkt van haar ouders in Vaassen. Ze kon zich toen nog niet voorstellen dat zij en haar broer hier uiteindelijk de scepter zouden zwaaien. “Ik ging studeren aan de Hotelschool en ben ook in het hotelwezen werkzaam geweest. Ik was in 2001 toe aan meer uitdaging en zette dat jaar de stap om terug te keren naar het supermarktnest.”

“Ik was net zo’n opstandige tiener als mijn zus”, voegt Dierck-Jan lachend toe. “Ik wilde vooral niet hetzelfde doen als mijn ouders, dus ook ik ook ging naar de Hotelschool. Daarna werkte ik jarenlang in de horeca en had ik mijn eigen bedrijf. Uiteindelijk begon het supermarktbloed toch te kruipen waar het niet gaan kon: ik zag mezelf in mijn functie destijds geen 65 worden. Ik wilde een nieuwe uitdaging en een andere dynamiek, dus ik besloot bij een AH-vestiging stage te gaan lopen om de basis van het vak te leren. Niet bij mijn ouders overigens, daar begon ik in 2011.”

Roelinka en Dierck-Jan hebben hun werkzaamheden verdeeld: Roelinka houdt zich voornamelijk bezig met personeelsmanagement en met Lokaal Vaassen en Dierck-Jan pakt de commerciële zaken aan. Ze bieden inmiddels werkgelegenheid aan een groot aantal mensen: 110 in Vaassen, 120 in Ommen en 8 in de lunchroom. Lokaal Vaassen is deels horeca en deels winkel. “We verkopen voornamelijk broodjes en banket, aangevuld met een mooi lokaal assortiment”, zegt Roelinka. “We hebben honing uit Vaassen en vis van de forellenkwekerij in Emst. We zijn net voor corona begonnen, maar het is nu flink aan het aantrekken.”

Verandering in het supermarktlandschap

In de afgelopen 20 jaar zagen Roelinka en Dierck-Jan het supermarktlandschap veranderen. “Met name natuurlijk online”, vertelt Roelinka. “Ook de winkels zijn veranderd. In 2001 was de versafdeling groter. Nu is deze anders ingevuld. Vleeswaren, vlees en kaas werden gesneden en verpakt in de winkel. Inmiddels krijgen we die producten vers en kant-en-klaar aangeleverd. Gemak heeft een enorme vlucht genomen, zonder dat dit ten koste is gegaan van de kwaliteit. Albert Heijn heeft anno 2023 ook een geavanceerd bestelsysteem. Je hoeft niet meer met je notitieblok en pen langs de schappen, zoals vroeger.” “Het gaat er tegenwoordig om dat je de klant iets biedt dat je concurrent niet heeft”, vult Dierck-Jan aan. “Denk aan een breder assortiment, of beleving. Je moet jezelf relevant maken door mensen een bepaald gevoel mee te geven als ze in jouw winkel zijn. Dan komen ze terug. Zo hebben wij nog steeds een koffietafel. Mensen ontmoeten elkaar hier dagelijks en voelen zich ook daardoor welkom.”

Altijd bereid tot beter

De bedrijfsfilosofie van Gommers Retail is ‘altijd bereid tot beter’. “De essentie daarvan is dat onze mensen en wijzelf het iedere dag een stukje beter willen doen voor onze klanten”, legt Dierck-Jan uit. “Wij vinden ook dat onze bedrijven er zijn voor de vestigingsplaats en niet andersom. Daarom noemen we onszelf AH Vaassen en AH Ommen, in plaats van AH Gommers. Ook zijn we maatschappelijk betrokken bij de dorpen waar we gevestigd zijn. We geven wat terug aan de bewoners in de vorm van spaaracties. Dat is geen eenrichtingsverkeer en gaat verder dan ‘de hand op houden’. We maken er een wederkerig verhaal van, liefst bij clubs en verenigingen die iets doen met gezondheid en sport voor jong en oud. We hebben de plaatselijke fanfare op deze manier kunnen helpen met een nieuwe pauk. In ruil daarvoor speelden ze bij de feestelijke opening na de verbouwing van AH Vaassen. Voor de korfbalvereniging hielpen we met een muziekinstallatie, we dragen elk jaar bij aan de wandelvierdaagse en aan een sponsorloop in Ommen. Ook bieden we leerplekken en werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Roelinka en Dierck-Jan zijn nog lang niet klaar met groeien. Roelinka: “Die ambitie is er zeker. We hoeven geen twintig supermarkten te hebben, maar we willen er zeker twee of drie gaan toevoegen aan de bestaande familie.”

 

Actueel inzicht met hulp van Flynth

Ruud de Keijzer is Sectorleider Retail bij Flynth en al jaren relatiebeheerder van Gommers Retail. “Ik fungeer als eerste aanspreekpunt voor Roelinka en Dierck-Jan. Ik deel alle voorkomende kwesties op de gebieden audit, basisdienstverlening en HR-Services met de collega van Flynth die daarmee het beste kan helpen.” “We zijn via de vereniging van AH-franchisers terechtgekomen bij Flynth en hadden destijds direct een goed gevoel bij de eerste gesprekken tussen Ruud en ons”, vult Dierck-Jan aan. “We zijn inmiddels heel wat jaren verder en ons contact is nog steeds heel prettig.” Lachend: “Ondanks dat ik nogal eens wat te zeuren heb. Flynth is professioneel, afspraken worden nagekomen en we hebben inmiddels een vertrouwensband met de mensen met wie we werken. Daar zijn we zuinig op.”

Taal van de branche

Het verschil met een lokaal accountantskantoor is volgens Ruud dat Flynth de taal van de supermarktbranche spreekt. “Roelinka en Dierck-Jan hoeven ons geen termen uit te leggen, we kunnen meteen inhoudelijke gesprekken voeren. Onze kracht is dat we inzicht geven in de ontwikkeling van de exploitatie en de balanspositie. Via het eigen systeem van Albert Heijn krijgen Roelinka en Dierck-Jan al veel informatie over de bedrijfsvoering. Wij zorgen ervoor dat de informatie in een dashboard op elk moment toegankelijk is. Die actuele inzichten kunnen ze gebruiken om bij te sturen waar dat nodig is. Zo bevat het dashboard bijvoorbeeld een tabblad waarin staat wat de omzet van het aandeel tabak gaat doen. Dat is niet zo spannend, ware het niet dat de tabaksverkoop in de supermarkt per 1 juli 2024 verboden wordt. Dan is het heel prettig om te zien wat zo’n verbod precies doet voor het verdienmodel. Flynth neemt de ondernemers hierin mee, we gaan het gesprek aan en adviseren ze over te nemen stappen.”

Bedrijfsovername

Ruud en zijn collega’s hielpen Roelinka en Dierck-Jan ook tijdens de bedrijfsovername. “Dat was een behoorlijk traject: eerst Vaassen en toen Ommen. Die hulp heb je als ondernemer echt nodig. Een overname is serious business. Je moet optimaal gebruik maken van allerlei regelingen om het bedrijf fiscaal vriendelijk over te dragen. Ik vind dit hele mooie trajecten. Er komt naast de fiscaliteit ook emotie van de ondernemer bij kijken. De een verlaat het bedrijf en de ander treedt toe. Dan wil je het goed doen voor alle betrokken partijen. De ondernemer die afzwaait, moet bijvoorbeeld niet op een houtje hoeven bijten omdat hij alles wegschenkt. Dierck-Jan en Roelinka zijn echte ondernemers en ik vind het buitengewoon prettig om met ze samen te werken. Ze maken hun eigen keuzes, maar hechten veel waarde aan wat het team van Flynth adviseert.”

Hebt u een vraag over dit artikel?

Stel uw vraag via het onderstaande formulier en dan nemen wij contact met u op.
 

Praktijkverhaal

Geschreven door: