Gepubliceerd: 28-11-2023, laatst gewijzigd:
31-10-2024
Een toekomstbestendig bedrijf heeft de financiën op orde. Het is een basisvoorwaarde. Dat weet iedere ondernemer. Daar komt de komende jaren een factor bij waar uiteindelijk iedere ondernemer mee te maken krijgt: de duurzaamheidsrapportage. Voor veel mkb-bedrijven is dit onbekend terrein. Daarom biedt Flynth een incompany-traject aan die u in staat stelt om ermee aan de slag te gaan. In dit artikel leggen we uit waarom de duurzaamheidsrapportage ook gevolgen heeft voor het mkb.
Beursgenoteerde bedrijven zijn al verplicht om te rapporteren over de effecten van hun organisatie op de wereld en de maatschappij. En vanaf 2025 is het ook verplicht voor andere grote bedrijven. Het gaat dan om bedrijven die voldoen aan twee van de volgende drie criteria: meer dan 250 medewerkers, meer dan 50 miljoen euro omzet, meer dan 25 miljoen euro op de balans. Zij zijn dan verplicht om een duurzaamheidsrapportage op te stellen op basis van Europese wetgeving: de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive).
CO2-voetafdruk
Zo’n rapportage gaat over van alles, behalve over geld: CO2-uitstoot, de verhouding tussen mannen en vrouwen of hoe er wordt omgegaan met werknemers in de waardeketen. Als een groot bedrijf een goede rapportage wil schrijven, kijkt het niet alleen naar de eigen voetafdruk waar het zelf direct invloed op heeft (scope 1 en scope 2). Een bedrijf kijkt ook naar die van toeleveranciers en afnemers, want zij zijn ook van invloed op de voetafdruk van het bedrijf. Dat wordt scope 3 genoemd.
Neem een grote supermarktketen. Die kan zelf een hoop doen op het gebied van duurzaamheid, zoals LED-verlichting, elektrische busjes voor de bezorgdienst, energiezuinige koelingen, zo weinig mogelijk papier en zoveel mogelijk digitaal, enzovoort. Dat is allemaal scope 1 en scope 2.
Toeleveranciers krijgen vragen over voetafdruk
Maar een supermarktketen koopt ook in bij toeleveranciers. Denk aan de inkoop van voedselproducten bij boeren, groothandels en fabrikanten, computers en papier voor op kantoor, energie van een energiemaatschappij en diensten van bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf. Die leveranciers zitten allemaal in scope 3. Als die goederen en diensten zijn geproduceerd of vervoerd zonder aandacht voor duurzaamheid, heeft dat een nadelig effect op de duurzaamheidsrapportage van de supermarktketen zelf.
Grote bedrijven zullen daarom steeds vaker van hun toeleveranciers willen weten hoe de producten zijn geproduceerd. Wat is de CO2-footprint? Hoe zijn de werkomstandigheden voor het personeel? Enzovoort.
Concurrentiepositie
Op dit moment zullen veel mkb-bedrijven geen antwoord hebben op die vragen. Daar komt u als mkb-ondernemer nu waarschijnlijk nog mee weg, maar de druk vanuit grote bedrijven zal worden opgevoerd. Uiteindelijk kan het ertoe leiden dat een concurrerend bedrijf DAT wel werk heeft gemaakt van duurzaamheid en de gegevens wel inzichtelijk heeft er met de opdracht vandoor gaat. Daarom wordt duurzaamheid de komende jaren steeds belangrijker voor een goede concurrentiepositie.
In het groot gebeurt dit al. Denk aan de NS. Al hun treinen rijden sinds 2017 op windenergie. Producenten die elektriciteit maken met fossiele brandstoffen zoals gas of kolen hebben sindsdien het nakijken.
Hoe maak je een duurzaamheidsrapportage?
De noodzaak van de jaarlijkse duurzaamheidsrapportage is daarmee duidelijk. Maar hoe brengt u de effecten van uw bedrijf op klimaat, natuur en maatschappij überhaupt in beeld? Bij Flynth hanteren we drie belangrijke uitgangspunten voor ondernemers die voor het eerst hiermee aan de slag gaan. Ten eerste: houd het klein en begin bij het begin. Ten tweede: wees niet bang. Uiteindelijk kom je erachter dat het niet zoveel uitmaakt of je verslag doet van euro’s, CO2 of over mensen. En ten derde: automatiseer zoveel mogelijk. Er zijn al steeds meer platforms die ondersteuning bieden bij bijvoorbeeld CO2-registratie.
Incompany-traject
Toch kunnen wij ons voorstellen dat het lastig is om een start te maken met verslaglegging volgens CSRD. Flynth biedt een incompany-traject aan waarin we u als ondernemer of bestuurder voorbereiden op de nieuwe regelgeving. De opgedane kennis kunt u direct vertalen naar de dagelijkse praktijk.
Cursisten die u voorgingen zijn positief: ‘De praktische inslag van de cursus is heel prettig.’ ‘Helder inhoud, veel ruimte voor interactie en nuttige discussies.’