‘Alles veranderde, maar Flynth bleef’

 
Gepubliceerd: 25-09-2023, laatst gewijzigd: 24-12-2024

In de ontwikkeling naar uitgebreide dienstverlening inclusief horeca nam Uitvaartverzorging van der Laan afscheid van veel samenwerkende partijen. Alleen Flynth bleef, onder meer voor de salarisadministratie. Dat zegt veel over de flexibiliteit en betrokkenheid van het accountantskantoor, vertelt directeur Bas Notermans. 

Toen Notermans en zijn vrouw de uitvaartonderneming in 2016 overnamen van zijn schoonouders, merkten ze al snel dat zij heel anders keken naar de dood en afscheid nemen. Vanuit een nieuwe visie voerden ze grote veranderingen door. Zo voegden ze in 2019 het nieuwe pand Aerdehof toe om horecadiensten te verzorgen. Notermans: ‘We groeiden van 4 naar 26 medewerkers en de organisatiestructuur veranderde. Gaandeweg hebben we ook de samenwerking met veel partijen opgezegd omdat die niet bij onze ontwikkeling pasten. Flynth sluit juist goed aan op de veranderingen en is al die tijd gebleven.’ 

Flexibele dienstverlening 

Met meer medewerkers is het steeds belangrijker dat de bijbehorende administratie zorgvuldig en correct wordt afgehandeld. Uitvaartverzorging van der Laan is dan ook gaandeweg meer diensten bij Flynth gaan afnemen. Niet alleen het controleren van de jaarrekening, maar bijvoorbeeld ook de salarisadministratie, het opstellen van arbeidscontracten en een deel van de arbozorg. Notermans: ‘Het mooie van Flynth vind ik dat ze je goed op weg helpen, maar dingen dan ook net zo makkelijk weer overdragen als je het verder zelf kunt. We hebben bijvoorbeeld hulp gevraagd voor het opstellen van een RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie), maar werken nu met een eigen arbocoördinator.’ 

Vaste adviseur 

Voor de salarisadministratie koos Uitvaartverzorging van der Laan het pakket Flynth Compleet. Notermans legt uit: ‘Onze vaste adviseur René Hinssen zorgt elke maand dat alle salarissen klaarstaan. Dat hoef ik dan alleen nog goed te keuren. Hij voert ook zelf de mutaties door, bijvoorbeeld als mensen meer gaan verdienen of de kilometervergoeding verandert. Daarnaast zorgt hij dat alle gegevens uit het salarisloket goed doorgeboekt worden naar ons boekhoudsysteem Twinfield. Kom ik toch een keer een boeking tegen die niet lijkt te kloppen, dan bel ik René en past hij het indien nodig direct aan.’ 

Persoonlijk en betrokken 

Zo’n vaste adviseur is erg fijn, vindt Notermans. ‘Flynth is een groot kantoor, maar zo voelt het niet. Het contact is persoonlijk en de betrokken adviseurs weten precies wat voor ons belangrijk is. Ze ontzorgen ons echt. Toen de inflatie en de energiekosten stegen, gaf René bijvoorbeeld het signaal dat medewerkers hierdoor in de problemen zouden kunnen komen. Toen hebben we besloten voor 2023 een maandelijkse energietoeslag uit te keren. René heeft geadviseerd hoe we dat het best kunnen doen met het oog op de CAO en de belastingregels. Hij raadde ons ook aan een duidelijke brief op te stellen om de toeslag uit te leggen en aan te geven dat het na een jaar weer stopt.’ 

Nooit verrassingen achteraf 

De salarisadministratie is slechts een onderdeel van het totaalpakket dat Flynth voor Uitvaartverzorging van der Laan levert, benadrukt Notermans. ‘Een voordeel van zo’n groot kantoor is dat adviseurs makkelijk collega’s voor andere specialismen kunnen inschakelen. Zo heeft belastingadviseur Sylvain Vreeswijk meegekeken toen wij uitbreidden met horeca. De uitvaartbranche is namelijk niet btw-plichtig, maar horeca wel. Sylvain heeft bij de Belastingdienst getoetst waar we precies wel en niet btw over moeten betalen en dat duidelijk vastgelegd. Flynth zoekt daarbij niet de grenzen op, maar zorgt dat het gewoon klopt. Zo’n integere en betrouwbare partner is belangrijk voor mij als ondernemer. Zo krijg ik nooit verrassingen achteraf.’  

Wilt u ook kunnen rekenen op persoonlijk advies?

Onze betrokken adviseurs staan voor u klaar. 

 

Hebt u een vraag over dit artikel?

Stel uw vraag via het onderstaande formulier en dan nemen wij contact met u op.
 

Praktijkverhaal

Geschreven door: